Osa 16 | Kaupunkibulevardi ja liityntäpysäköinti

Kaupunkibulevardi ja liityntäpysäköinti


Visio Porvoon läntisen sisääntuloväylän muuttamisesta kaupunkibulevardiksi puurivistöjen reunustamine puistokatuineen kuulostaa kieltämättä varsin houkuttelevalta (Itäväylä 25.4.2018). Otan myös ilolla vastaan ajatukset kaupungin tavoitteista kohti joukkoliikenteen tukemista ja sitä kautta ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvistä toimenpiteistä. Tähän pohjautuva hanke liityntäpysäköintimahdollisuuksien laajentamisesta Katajanmäen alueelle kuulostaa siitä näkökulmasta varsin positiiviselta. Samoin yhtenäinen kevyen liikenteen väylä keskustasta Kuninkaanporttiin olisi tervetullut idea.

Kuva: Itäväylä 25.4.2018

Samassa jutussa on nostettu esiin myös mahdollisen huoltoaseman sijoittaminen pysäköintialueen yhteyteen. Huoltoaseman sijoittaminen Porvoon pääsisääntuloväylän varrelle, erittäin näkyvälle paikalle, ei välttämättä kuitenkaan ole se paras mahdollinen tapa toivottaa tulija tervetulleeksi unelmien kotikaupunkiin. Ajatusmalli perustuu pitkälti autokeskeiseen suunnitteluun, mihin nykyään olisi jo hyvä ottaa hieman etäisyyttä. Suunnittelun lähtökohdiksi olisi sen sijaan hyvä ottaa ne tekijät, jotka parhaiten palvelevat ihmistä ja kevyttä liikennettä, eikä niitä kuoria, joiden sisällä matkustamme.

Kuva: Uusimaa 12.11.2012

On selvää, että autot muodossa tai toisessa, tulevat vielä pitkään hallitsemaan kulkuvälinekenttää ihmisten pitkän matkan liikkumisessa. Tämän vuoksi liityntäpysäköintipaikkojen osoittaminen on ymmärrettävää, jos sillä saadaan suunnattua liikkumista kohti joukkoliikennettä. Parkkipaikkojen tai huoltoaseman ei kuitenkaan tarvitse nousta maisemaa hallitsevaksi elementiksi. Alueen jyrkkä rinne mahdollistaa pysäköintitasojen piilottamisen rinteeseen.

Jos yksityisautoilua halutaan vähentää, niin sitä tukevia ratkaisuja ei tule tuoda paraatipaikalle. Ei siis helpoteta yksityisautoilua liikaa, jos tavoite on kuitenkin ajan myötä päästä siitä eroon. Jos kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen houkuttelevuutta halutaan lisätä, tulee niiden käyttämisestä tehdä miellyttävää ja ensisijaista.

Läntisen Mannerheiminväylän varteen sopisi näkyvälle tasolle huoltoasemaa paremmin vaikka pyöräparkki ja kahvila-aukio tai ylipäätään jokin sellainen toiminto, mistä kaupunkiin saapuva henkilö voi aistia saapuvansa ihmisille suunniteltuun kaupunkiin.

Kuva: https://www.hayward2040generalplan.com/sites/default/files/styles/goal_image_style/public/G02_Priority%20Development%20Areas11.PNG?itok=0jlbTltQ

Kommentit

  1. Jos katsoo mihin suuntaan maailma on menossa mikään ei puhu sen puolesta että yksityisautoilu olisi vähenemässä, päinvastaan yksityisautoilu varmaan lisäntyy kun itseajavat autot tulee vaikkakin ehkä autojen määrä vähenee.

    VastaaPoista
  2. Olennainen seikka, mihin yksityisautoilun vähentämisellä viitataan, on varmaan energiankulutuksen ja päästöjen vähentäminen. Jos yksityisautoilun muoto muuttuu, esimerkiksi yhteiskäyttöautojen tai itseajavien autojen tai MaaS-palveluiden myötä, niin se palvelee samaa päämäärää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin ja tämä olisi hyvä ottaa huomioon kun suunnittelee kaupunkia. Autot menee kohti nollapäästöjä ja yhteisautoilu tulee lisäntymään, tämä johtaa siihen että ennen kun suunniteltiin omien asuntojen yhteyteen suuria parkkeja nämä tulee jatkossa olemaan keskitettyjä. Eli tulevaisuudessa nämä liityntäparkit ei välttämättä tarvita julkisen liikenteen tarpeen vaan automatisoituun yhteiskäyttö "auto-hotelliksi".
      Tämä pistää myös paineita liikenteen suunnitteluun koska liikenne voi jopa lisäntyä huomattavasti kun "jokaiselle" mahdollisuus käyttää autoa (itsestään ajavat).

      Poista

Lähetä kommentti